Återbesök: Tofo

Vinden viner utanför huset. Sen vi återkom till Maputo efter höstlovet har vi upplevt de blåsigaste dagarna hittills. En storm som krupit upp längs kusten från Sydafrika. En del materiell förödelse har den orsakat, kustvägen – ”Marginalen” – är täckt av inflygande sand, det nationella flygbolaget LAM har tvingats ställa in flighter (vilket iofs inte är något ovanligt ens i normala fall… LAM, i folkmun ”Late and Maybe”). Men inget värre än så har inrapporterats än så länge, så vitt jag hört. Vårt lov var i alla händelser väldigt lyckat, och vi njöt lata dagar på stranden i gott sällskap med besökande vännerna i familjen Roos som betade av en långsafari i Kruger-parken innan vi träffades.

Casa na Praia - vårt hotell, direkt på stranden
Casa na Praia – vårt hotell, direkt på stranden

Många av våra svenska vänner i Maputo hade valt att åka utomlands under lovveckan… Sydafrika, Lesotho, Mauritius. Vi valde dock att återvända de 50 milen till Tofo, där vi som sagt var även i julas. Denna gången tog vi in på ett hotell som låg precis framför där vi bodde förra gången. Då gick vi ju dagligdags förbi detta stället, Casa na Praia, och vi tyckte det såg väldigt trevligt ut. Vilket det även var, med schyssta och hjälpsamma ägare.

Selma, Leo, Hilda, Stella: nästan ensamma på stranden

Det var stor skillnad på att vara här under en vecka när varken Moçambique eller Sydafrika hade ledigt. De första dagarna, ons-fre, var det nästan ödsligt på stranden. Väldigt skönt, dock med bieffekten att vi blev enkla måltavlor för alla strandförsäljare… som ibland hade lite svårt att ta ett ”não”. Framåt helgen fylldes det på med mera turister, men inte på långa vägar lika mycket som runt jul. Vi träffade en del andra svenskar som vi känner från Maputo som vi visste var där, men även andra helt okända svenskar, t.ex. en familj från Vetlanda som av någon anledning valt att semestra i Moçambique (OK, mamman var ursprungligen från Kenya). Men bravo, mera sån’t!

Reggae-baren Dinos där vi åt pizza till lunch två dagar på raken

Havet hade en fantastiskt behaglig temperatur, så det blev många dopp… lyckligtvis utan några möten med den omskrivna hajen som fortfarande inte är infångad. (Det senaste är att den bet av bägge armarna på en fiskare tidigt i morse). Badandet varvade vi med långpromenader längs stranden och slappa bokläsarstunder i någon av hotellets hängmattor. Vi hann nog pröva alla Tofos bättre restauranger under de här dagarna också, några av dem mer än en gång.

Leo tar paus i skuggan
Leo tar paus i skuggan efter en promenad

Men allting har en ände, så även höstlovet. Fem dagar går allt för snabbt. På vägen hem provianterade vi en del från några av de försäljare som finns utmed vägarna, och fick med oss cashew-nötter och piri piri-sås. Vi stannade även för lunch ungefär halvvägs, på lodgen Paraiso de Chidenguele, precis som vi gjorde förra Tofo-resan också. Det här stället ligger vackert och högt på sanddynerna, med storartad utsikt över havet, och barnen kunde plaska runt i deras pool innan maten serverades. Annars det mest spännande som hände på hemvägen var att Roos’arna fick en böter för fortkörning. Klantigt av oss att inte sakta ner när vi redan vet att det oftast finns radarkontroller med jämna mellanrum. Däremot fick de, som vi hade befarat, inga tillsägelser för deras saknade registreringsskylt baktill, som ramlade av någonstans i Kruger-parken. Vilket förstås är ett lagbrott att köra utan.

Stånd längs vägen där vi fyllde på förrådet av piri piri-sås
Förrätt i poolen i Chidenguele

En reaktion på ”Återbesök: Tofo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )